OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Zdá se to být někdy tak strašně jednoduché. Vezmete kytaru a pár kámošů, kteří se postarají o ostatní nástroje, a začnete to hoblovat. Nijak si to nekomplikujete, nevymýšlíte žádné novosti a ani to nehodláte brát zas příliš vážně. Důležitý jsou pivečka, bigbít, parťáci a pak možná přijdou i ty holky.
Identitu těchto čtyř výtečníků docela věrně prozrazují i dva klipy ke skladbám pocházejícím z letošního alba „Murder The Mountains“ a jestli vaši pozornosti doteď unikaly, tak vřele doporučuji! Minimálně po zhlédnutí vizualizace písně „Wires“ mám jasno v tom, že bych těmto nezodpovědným pijákům nesvěřil ani korunu!
V podobném „ideologickém“ rozpoložení se samozřejmě nese i hudba. RED FANG toho příliš mnoho neřeší, ale na druhou stranu je nelze ani nazvat nějakou estrádní partičkou určenou k pobavení pár kamarádů. Když si poslechnete jejich druhé album, tak rozhodně uznáte, že muziku jako takovou zas neberou úplně na lehkou váhu.
Spíše si ji hodlají naplno užívat a na tom rozhodně není nic špatného. Určitě v případě, že vám z toho vypadne desítka pivem a potem načichlých skladeb, které se dají dost dobře nazvat buď dřevorubeckým rockem anebo hodně hlasitým rock’n’rollem. Záleží čistě na vás, jak si tuto kolekci budete sami pro sebe interpretovat.
Její kouzlo hledejme především v nenucenosti, s jakou se na vás její jednotlivé neurvalé položky valí. Stylové ukotvení by se dalo identifikovat jako stoner rock, se vším, co k této škatulce patří. Lehce psychedelický opar se vznáší i zde, nicméně tato čtveřice se do žádných „halucinogenních“ výletů příliš nepouští. Raději dává přednost větší přízemnosti, tedy místům, odkud to k pivní pípě není zase příliš daleko.
Nechci však svými předchozími řádky vzbuzovat dojem, že „Murder The Mountains“ je nějaká sbírka chmelových odrhovaček, vyplňující veselé večery plné prdění a krkání. Album totiž dokáže být i velice spolehlivým vodítkem po současné vlně stoner rockové renesance. K tomu si vystačí i bez toho, abychom jej nutně považovali za trendové. Upřímnost mu totiž rozhodně nechybí. Ta ve spojení se slušně nakopnutými skladbami a již několikrát zmiňovaným bezstarostným feelingem tvoří pozoruhodný příspěvek k trvale udržitelnému rozvoji tohoto svébytného rockového subžánru.
Onu zmiňovanou skromnou psychedelii mají na svědomí hlavně „sedmdesátkové“ kytarové riffy. Jejich sytý zvuk je jejich plusem i mínusem zároveň. Plusem v tom smyslu, že velmi dobře zvládnutá produkce dodává hudbě RED FANG tolik potřebného paliva, o kolik si řekne nenasytný Impala Station Wagon z roku 1979, ale zároveň trochu ubírá na neohrabanosti a buranství, se kterými se tato čtveřice hodlá prezentovat. Tento nedostatek však rozhodně nepatří ke kritickým a navíc se jako handicap může jevit pouze v kombinaci s celkovou image kapely.
Album, ze kterého lze těžko vybírat ty nejsilnější kusy. Mám-li se však o to pokusit, tak jako první vytahuji z koše klipovou „Wires“. Nekomplikovaný rytmus žene skladbu bez jakéhokoliv zakolísání vpřed a její ústřední linka je natolik chytlavá, že vám v hlavě zůstane déle, než poslední zbytky ležáku Pabst Blue Ribbon. „Throw Up“ zase naproti tomu představuje ostrou jízdu bez překročení povolené rychlosti, která v závěru díky valivému riffu připraví nečekané rozuzlení.
U hodnocení podobných záležitostí prostě rozhodují takové zdánlivé maličkosti, jako jsou ten „správný“ feeling, dostatečně chytlavé a trvanlivé skladby a pochopitelně celkově řiť nakopávající muzika. Tohle všechno zde nacházím. V rámci zvýšené poptávky po zarostlých chlápcích ze Států nemusí RED FANG rozhodně nic předstírat. Prostě jen teď nastal jejich čas, tak si jej spolu s nimi užívejme!
Video ke skladbě „Wires“:
Album, kde to prostě JE!
7,5 / 10
Maurice Brian Giles
- kytara, vokály
Aaron Beam
- basa, vokály
David Sullivan
- kytara, vokály
John Sherman
- bicí
1. Malverde
2. Wires
3. Hank Is Dead
4. Dirt Wizard
5. Throw Up
6. Painted Parade
7. Number Thirteen
8. Into The Eye
9. The Undertow
10. Human Herd
Murder The Mountains (2011)
Red Fang (2009)
Vydáno: 2011
Vydavatel: Relapse Records
Stopáž: 41:54
Produkce: Chris Funk
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.